Recenzie: Un cal intră într-un bar de David Grossman

Notă Goodreads: 3 steluțe

Un cal intră într-un bar se desfășoară pe parcursul a câteva ore, a unui show de stand-up unde personajul principal își dezvăluie povestea. Nu este o poveste fericită, nu este o adunătură de glume menite să întrețină publicul și cititorii, Dovală își desprinde masca de pe chip cu furie, cu entuziasm, cu teamă, cu speranță și pictează un trecut eșuat, plin de dezamăgiri.

Violența poveștii încurcă publicul, nu înțeleg când momentul e regizat și când real, nu știu dacă e de râs sau de plâns. Sunt hipnotizați și confuzi în același timp. Publicul este obișnuit ca cel din fața lor să îi asalte cu glume, să arate doar partea plăcută a vieții și să nu intre prea mult în detalii privind viața personală. Atunci când personajul se lovește, se ceartă, se scufundă în mizerie și dispreț, reacțiile posibile sunt: plecarea din sală, privitul în jos, ignorând ceea ce tocmai s-a întâmplat sau un râs timid, din politețe.

Nici cititorul nu este menajat, povestea lasă un gust amar și o dorință de a te opri din ascultat, de a vedea atât de clar vulnerabilitatea cuiva. La acest moment, ajutorul, bunătatea, generozitatea nu mai pot face schimbări în destinul personajului principal, iar se scenă se distrează neputința și tristețea crudă. O lectură rapidă, însă cu siguranță nu ușoară, mi s-a părut greu să revin la lectură, greu să revin în poziția incomodă a privitorului.

Dovală dorește să creeze o platformă prin care își poate spune povestea, cu riscul de a pierde aprecierea și aplauzele publicului. Pentru acest scop, emoțiile trebuie să fie brute, aruncate într-un mediu instabil, caracteristici ce nu sunt specifice unei seri relaxate pentru stand-up. Publicul este ținut în stare de alertă, pauzele de respirații liniștite sunt rare, absorbite imediat de spectatori.

Deși este scris bine și are un subiect neobișnuit într-un cadru nou, Un cal intră într-un bar n-a reușit să mă impresioneze în totalitate. Nu pot spune că m-am conectat integral la povestea personajului principal, am simțit că un element lipsește, că ar fi putut exista mai multă claritate. Nu știu dacă această depărtare, răceală față de personaj a fost intenționată sau nu, însă în cazul meu a rezultat în mai puține steluțe oferite. Ceea ce nu înseamnă că e o carte de tăiat de pe lista de dorințe, ci doar că din punctul meu de vedere ar fi loc de îmbunătățire deoarece potențial există.

Mulțumiri către Libris!