Recenzie: Ultima iluzie de Porochista Khakpour

ultima iluzie

Roman oferit de Librăria Libris

Cred că este deja ştiut că am citit destul de mult în ultimul timp, dar sunt în continuare în urmă cu recenziile. Explicaţia este simplă: cititul îmi este la îndemână mereu, însă o recenzie presupune muncă, documentare, formarea unei liste cu citate şi în plus, trebuie să îmi adun gândurile, impresiile şi să decid ce spun şi cum spun. Încerc să mă mobilizez şi să vă transmit din când în când câte o recenzie. De data aceasta, discutăm despre Ultima iluzie de Porochista Khakpour, un roman publicat în colecţia Actual la editura Polirom.

M-am obişnuit să îmi placă romanele de la Polirom, fie că veneau din colecţia Actual sau Esenţial, însă acum nu a mai fost o reuşită. Vă voi spune întâi câte ceva despre subiect, apoi încercăm să aflăm de ce nu a fost pe gustul meu. Zal s-a născut alb, din această cauză mama lui îl consideră greşit şi îl închide într-o colivie. Îl consideră o pasăre, însă nu ca cele preaiubite de ea, ci o pasăre a ghinionului, demonică. Nu are privilegiul de a ieşi din cuşcă, de a fi alintat, de a fi ţinut în braţe. Mănâncă ce rămâne de la păsări şi trăieşte în propria mizerie. La un moment dat este salvat de un bărbat ce îl adoptă şi îl aduce în New York. Îi este greu să se adapteze în lumea oamenilor, nu poate zâmbi, nu poate înţelege emoţiile, legăturile dintre oameni, modul lor de a mânca. Totuşi Zal se străduieşte să se acomodeze, uneori exagerează în acţiunile lui doar pentru a ajunge la normalitate.

Există două părţi care influenţează traseul băiatului: magicianul şi iubita lui alături de familia ei. Magicianul îl fascinează pe Zal pentru că străpâneşte arta zborului, iar el, Băiatul-Pasăre, vrea să cunoască frumuseţea cerului. Iubita cu multe probleme ( una dintre ele fiind anorexia) apare pentru că Zal vrea să fie un bărbat normal, unul care ştie să sărute şi să facă sex. Principala problemă este că cele două părţi fac mai mult rău decât bine pentru că nici ele nu şi-au găsit echilibrul. Mă opresc aici cu informaţiile despre subiect, însă e bine de ştiut că romanul atinge şi subiectul atentatului asupra turnurilor.

Să trecem acum la părerile mele despre această carte. În primul rând, marele ei defect este că nu a reuşit să mă prindă. Personajele nu mi-au stârnit nicio reacţie, nu m-am putut ataşa de ele, nu le-am putut înţelege. Problemele lor sunt tragice şi te-ar fi putut atinge dacă această carte ar fi fost scrisă altfel. Acţiunea nu mi s-a părut că are vreo logică, în majoritatea timpului nu am putut înţelege de ce lucrurile se petrec aşa şi nu altfel. Nu am înţeles apariţia magicianului în poveste, nu aduce niciun plus acţiunii şi intră în scenă doar ca umplutură ( când îşi mai aminteşte Zal de el). Cred că autoarea a vrut să atingă mai multe subiecte decât putea face faţă şi a reuşit să nu dezvolte niciunul dintre ele ( subiecte: copiii sălbatici, atentate, anorexie, problemele societăţii actuale, problemele unei familii, alcoolul, violenţa, discriminarea, specificul unui american etc. ).

În acest moment, nu pot spune exact ce se întâmplă în roman, nu pot identifica un fir logic al poveştii, nu văd o evoluţie a personajului. Cred că starea principală din timpul lecturii a fost confuzia. Se poate ca acest roman să nu se fi potrivit cu mine, deci dacă vă atrage ce am spus eu despre subiect îl puteţi încerca. Chiar sunt curioasă ce păreri au alţii despre această carte, eu am căutat recenzii pe bloguri şi nu am găsit niciuna ( în primele pagini de pe Google, nu zic că nu există deloc). Am oscilat între 2 şi 3 steluţe pe Goodreads, am optat până la urmă pentru trei deoarece stilul de a scrie al autoarei nu este rău, iar acesta este un element important pentru mine. Oricum ar fi nu cred voi mai citi prea curând vreun roman scris de această autoare.

Sper că următoarea recenzie va fi mai optimistă, până atunci vă urez lectură plăcută!

Recenzia a fost realizata datorita librariei online Libris , care mi-a oferit “Ultima iluzie”. In Libris, gasiti carti online apartinand editurilor cunoscute (carti in engleza sau in romana) din diverse domenii.

• Yuki

Booktuberi români au recomandat cartea şi mi s-a părut o iniţiativă bună pentru a ne scoate un pic din cărţile superficiale în care ne-am afundat…

• Georgiana

După cum am spus este posibil să fie pe placul altora, mie nu mi-a plăcut. Sunt de părere că această carte nu ne scoate din nimic, nici măcar din superficialitate, sunt alte cărţi mult mai reuşite şi profunde pe lumea asta. Vei găsi recomandări pe blog, în special cele care au primit 5 steluţe pe Goodreads.

• Pingback: Statistici pentru cărţile anului 2015 | Lorellei()